Dubaj, a világ leggyorsabban fejlődő városa

img_20200128_182135.jpg2020 január utolsó hetében, mondhatni közös szülinapunk megünnepléseként jártunk exkolléganőmmel, és egyben barátnőmmel eddigi életem legtávolabbi utazásán. A felhőkarcoló-rajongó útitársam miatt esett a választás a távoli Egyesült Arab Emírségek lenyűgöző városára, Dubajra. Sose jártam ilyen messze, sose repültem még ilyen hosszan és sose láttam még ennyi csodát, mint ez alatt az 5 nap alatt!

Nincs még egy Dubajhoz fogható hely ezen a bolygón. Gyakran emlegetik a világ leggyorsabban fejlődő városaként. Dubaj a világ legmagasabb városa, ha mát itt vagyunk, érdemes szétnézni a felhők közül is. A modern Dubajt sokan tartják a luxus fellegvárának: varázslatos szállodákkal, elsőrangú éttermekkel és extravagáns plázákkal teli mennyországnak. Talán az sem meglepő, hogy a várost sokan üres fogyasztói paradicsomnak tekintik, ami csak a pénzes, ám műveletlen látogatókat vonzza. Dubaj a látogatók számára sokkal többet kínál neves divattervezők üzleteinél és 5-csillagos szállodáknál, bár természetesen azok számára is vonzó, akik csak egy kis luxussal övezett napsütésre, homokra és vásárlásra vágynak. Dubajból könnyen megközelíthető számos más úticél is, pl. a kifinomult múzeumoknak otthont adó Sardzsa, El-Ajn nyugodt városi oázisa és ahol mi is jártunk Abu-Dzabi, az EAE fővárosa. A város hanyatlásának híre elhamarkodottnak bizonyult az elmúlt időkben, és Dubaj máig  a 21. század legizgalmasabb és legvibrálóbb kísérleti városa. Dubajba legjobb a hűvösebb téli hónapokban utazni, december-február között, mert ilyenkor 25fok körül van a napi átlaghőmérséklet.

Deira, az óváros 2. nagy kerülete a Dubaj-öböl északi oldalán fekszik. 1841-ben alapították, amikor Bur Dubaji telepesek átkletek az öblön, hogy új települést hozzanak létre. A híres deirai Aranypiac általában a látogatók első állomása. A piac fa árkádjai alatt több, mint 300 bolt sorakozik, melyek kirakatában elképesztő mennyiségű arany csillog-villog, becslések szerint ált. kb. 10t arany van itt egy időben. Annak ellenére, hogy Dubajban az arany ára szigorúan szabályozva van, és ez a fix ár minden üzletre nézve kötelező, mindig lehet alkudni. Ha rákérdezünk a legjobb árra, vagy kedvezményt kérünk, azonnal engednek az árból 20-25%-ot, de azért megéri körülnézni, és manapság már nem elvárt az alkudozás sem a piacokon.

Az öböltől kb. 5 km-re dél felé kezdődnek Dél-Dubaj feltörekvő kerületei, amit stílusosan a Sheikh Zayed Road img_20200130_141112.jpgfelhőkarcolóinak látványos csoportja és Dubaj új, modern belvárosa, azaz Downtown Dubaj jelez: szédítő toronyházak egész sora áll itt a jellegzetes Emirates Towers tornyoktól az égbe nyúló Burdzs Kalifáig, a világ legmagasabb épületéig. Ez a modren Dubaj legfuturisztikusabb és leghivalkodóbb arca, amely jól példázza a város kielégíthetetlen vágyát, hogy egyre több luxust, csillogást és vásárlási lehetőséget kínáljon versenytársainál egy sor rekorddöntő látnivalóval, amelyek közül ma már nemcsak a világ legmagasabb épületének, hanem legnagyobb plázájának, legmagasabb szállodájának és legnagyobb szökőkútjának is Dubaj a büszke tulajdonosa. A Sheikh Zayed Road déli végén büszkén magasodik az égig a világ legmagasabb épülete a Burdzs Kalifa. Az 5 évnyi intenzív építkezés után 2010-ben átadott torony végül szédületes, 828m magasan állt meg, könyörtelenül maga mögé utasítva minden addigi világrekordot. Érdemes előre megváltani, az utazás előtt, online a belépőnket, ezzel elkerülhetjük a sorbanállást, és kedvezményesebben is hozzájuthatunk jegyünkhöz. Mi a napfelkelte csomagot választottuk, ami 7.30 és 9.30 között tette lehetővé, hogy a nap első sugaraival együtt láthassuk a szédítő magassából a várost. A jegyünkhöz még a büfében egy kávé, és egy méretes muffin is járt, elvégre reggeli csomagot vásároltunk. A Kalifába a bejárat a Dubaj Mall alagsorában található, ahonnan mozgó járdák és liftek segítségével jutunk fel az irdatlan magasságba. A jegyárak napszaktól függően változnak. Elővételben 125-200dh, helyszínen 300, de akár 500 dh is lehet. Mi a reggelis jegyünket 154dh-ért kaptuk, elővételben.

received_127360921806797.jpegA Burdzs Kalifa tőszomszédságában áll a túlméretezett Dubaj Mall, amelynek 1200-nál is több üzlete 4 szinten oszlik meg, és több, mint 1 millió nm-t ölel fel, így az összterületet tekintve magasan a világ legnagyobb plázája. A közönségcsalogatók között van a Dubaji Akvárium, a KidZania és a Sega Republic, valamint egy olimpiai méretű műjégpálya. Ne mulasszuk el a szemet gyönyörködtető vízesést sem, ahonnan életnagyságú üvegszál-műugrók vetik magukat a mélybe. 2 óra alatt, amit ott töltöttünk, csupán az 1/3-át tudtuk bejárni, ennek a bámulatos építménynek. A régi bazárt imitáló, valóban annak kinéző részen jó áron tudtunk venni arany ékszereket, az alsó szint pedig számtalan étteremmel hivogatott minket is, melyeknek a teraszán megebédelve gyönyörködhettünk a Burdzs Kalifában.

A Dubaj-öböltől 18 km-re déli irányban fekvő Umm-Szukeim kerület jelzi a látványos és modern tengerparti img_20200201_043346.jpgberuházások kezdetét, ezt Dubaj 3 legismertebb jelképe adja tudtunkra: a vitorla alakú Burdzs al-Arab hotel, a hullámvasútra emlékeztető Jumeirah Beach Hotel és a fantasztikus Madinat Dzsumeirah komplexum. A látnivalókon kívül számos felejthetetlen élmény várja az ide látogatókat a Wild Wadi vizi vidámparktól a Közel-Kelet egyetlen sípályáján, a Ski Dubajon át a hatalmas Mall of Emirates bevásárlóközpontig, ahonnan vásárlogatás közben élvezhetjük a havas lejtők szürreális látványát. A páratlan Burdzs al-Arab, azaz az arabok tornya méltóságtljesen tornyosul saját mesterséges szigetén Umm-Szukeim partjainál. Az építkezésre Mohammed sejk, Dubaj uralkodója adott megbízást azzal az egyszerű szándékkal, hogy olyan jelképet teremtsen, amely az egész világon ismertté teszi Dubaj nevét. A hotel vendégein kívül csak az léphet be a Burdzsba, akinek előzetes foglalása van a hotel bármelyik bárjába, kávézójába vagy éttermébe. Tapasztalatunk szerint ennek hiányában nem éri meg felkeresni a Burdzst, mert még csak a közelébe sem lehet menni, így elég nagy csalódás egy hosszas út után (2 óra volt átjutni a városon hozzá). Ha egyébként is mennénk a környező strandok valamelyikére, onnan szebb a kilátás, de az utcafront felől csak időpazarlás.

img_20200201_043732.jpgDubaj robbanásszerű növekedése a város legdélebbi részén a legszembeötlőbb, amely a nagyszabású Dzsumeirah Pálma, azaz a pálmafát formázó mesterséges sziget, és a Dubaj Marina beruházás otthona, ami vitathatatlan bizonyítéka az emírség azon varázslatos képességének, hogy a homokot felhőkarcolókká változtassa, és új városrészeket emeljen ki a tengerből. A 2000-res évek elején ez az egész terület nem volt más, mint sivatag. Dubajban minden tengerparti szálloda lehetőséget biztosít arra, hogy néha ugyan borsos ár ellenében, de többségében ingyen ne csak a vendégeik használhassák a strandjaikat.A Sheraton és a Hilton közötti szabadstrand fehér homokja csodálatos. A Burdzstól nincs messze így a part felé vettük az irányt, mivel kedves exkollégám nem csak a felhőkarcolókért, hanem a Real Madridért is rajong, és itt található egy Real Madrid Café, ahol kellemesen a tengerparton ülve elkölthettük az ebédünket, majd pár lépést megtéve kifeküdhettünk a homokos, kagylókkal teli tengerpartra picit napozni és fürdeni.

A szafari egyike azon dolgoknak, amit minden img_20200130_215347.jpgDubajba látogató turista, így mi is kipróbáltunk, mert kíváncsiak voltunk a sivatagra. Kicsit erőltetett és klisés az egész, de nekem összességében nagyon tetszett és sajnáltam volna ha kihagyom. A legnépszerűbbek a félnapos, vagy más néven a naplemente szafarik. Mi is ezt választottuk. Számtalan szervezőiroda kínál utakat, minimálisak az eltérések, az árak 175-375dh között mozognak - mi 210dh-ért vettük a jegyünket. Ebben az árban benne volt, hogy a saját hotelunknál vett fel minket a strapabíró dzsip, és ide is hozott vissza minket, majd rövid utazás után kiértünk a sivatagba. Kb. 8 ember ülhet együtt a dzsipekkben, mi egy 4 fős német lánycsapattal ültünk együtt, Alival az arab vezetőnkkel. Kint a sivatagban kb percenként azt hittük meghalunk a gyors, lüktető dűneralin, de ugyanakkor egy páratlan élmény volt driftelni a hatalmas homok dűnéken, majdhogynem felborulni minden kanyarban, de Ali pontosan érezte az autót és semmi probléma nem volt. Szegény német lány viszont végig hányta az utat, így az érzékenyek ne ezt a módját válasszák a sivatag megtekintésének, vagy készüljenek gyógyszerrel előre. Mivel mi a "rövid" 4 órás utat választottuk, így ezen kívül a programban egy tevegelési lehetőséggel egybekötött tevefarm látogatás szerepelt és a legfontosabb: több helyen megálltunk a végtelen sivatagban, hogy kiszállhassunk a naplementébe. Meglepően hideg volt a sivatagban, így mivel már eleve sötétben ér véget a program érdemes egy pulcsit bedobni induláskor a kocsiba. A hosszú, 7 órás túrába egy a sötétedés után, beduin sátorban elköltött műsoros vacsora tartozik még bele.

img_20200128_182215.jpgUgyan sokan elsiklanak felette és kevés utazási leírás említi meg, de mi mégis ellátogattunk a Miracle Gardenbe, ami Dubailand-ként is ismert. Ez nem takar mást, mint egy hatalmas területen berendezett virágoskeret. A virágformációk épületmagas szobrokban a legváltozatosabb formát öltik, és elképesztő gyönyörűek. A letaglózó virágillat pedig csak plusszt ad az egyébként is lenyűgöző látványhoz. Itt is számtalan szervezőiroda kínál utat, mert kissé kívül esik a városon. Gyűjtőpontokon, nagyobb metróállomásokon kisbuszokkal felveszik a 10-20 fős csoportot, és kiviszik majd vissza is hozzák a felvételi pontra az embert. Több csatlakozási pont közül mindenki ki tudja választani a hozzá legközelebb lévőt. Ők intézik a belépőket is, és még vizet is kapunk (a csapvíz sehol sem iható!), így nekünk csak élvezni kell az utat, és nincs más dolgunk, mint megjelenni a kellő időben, a kért helyen.

Egy teljes napot szántunk az Abu-Dzabiban tett kirándulásunkra. Abu-Dzabi, az EAE fővárosa, a modern arab-öbölbeli olajváros mintapéldája: ízig-vérig modern, szégyentelenül gazdag és határozottan higgadt. Abu-Dzabi a kőolajnak köszönhetően az elmúlt 30 évben vált elfeledett halászfaluból modren városállammá. Szintén egy szervezett túra keretében látogattuk meg a várost, mely egy egész napos program volt. Szintén a szálloda előtt vettek és tettek le minket, és minden látványosság, amit meglátogattunk benne volt az árban, így nekünk csak élvezni kellett az utat - kivéve az ebédet, az önköltséges volt. Ezúttal egy román és egy indiai párral utaztunk együtt, és persze a pakisztáni vezetőnkkel. A város img_20200129_210911.jpgnyugati határában tündököl magányos pompájában a hatalmas Emirates Palace Hotel. A 2005-ben átadott szálloda a dubaji Burdzs al-Arab riválisaként épült, Abu-Dzabi hasonlóan ikonikus 7-csillagos szállodájának szánták, pedig a 2 épület nem is lehetne különbözőbb. A hotelbe belépve emlékezetes látvány tárul elénk: a káprázatos középső kupola és az előcsarnok hihetetlen mennyiségű márvánnyal és hatalmas csillárokkal. Ha nem szállodavendégként kívánunk bebocsátást nyerni, foglaljunk asztalt a számos étterem valamelyikében, vagy ugorjunk be egy fennséges délutáni teára. Nekünk olyan szerencsében volt részünk, hogy a vezetőnk elintézte, hogy bent tölthessünk 20 percet minden foglalás nélkül - ami nem kis vagyonba került volna különben. Elképesztő élmény volt abban a szállodában járni, ahol abu-dzabi hercege is lakik.
A Skanzen, vagy más néven Heritage Village, azaz Örökségvédelmi Falu, amely meglehetősen drámai helyen, a tengerparti út végénél kialakított hullámtörő gáton helyezkedik el egy darabka föld, amelyet visszakövetelt magának a hagyományos Abu-Dzabi. A falu egy sor festői barasti kunyhóból áll, köztük számos műhely, ahol helyi mesteremberek láthatók munka közben, de a fő attrakció a gyönyörű kilátás: a víz túloldalán lévő tengerparti utat övező felhőkarcolók látványa. Itt is egy 20 percet tölthettünk el, de sokkal többet is maradtam volna a gyönyrű öbölnek a partján, a történelmi kunyhók között. Itt találkoztunk egyedül az akkor még kibontakozóban lévő korona-járvány jelével, ugyanis a bejáratnál egy karantén-ruhába öltözött egészségügyis mindekit megvizsgált belépéskor a hőmérőjével.
img_20200129_205733.jpgA legnagyobb látványosság viszont a Zájed sejk-mecset volt. 2007-ben adták át a mecsetet, ami a világ legnagyobb és természetesen a legdrágább mecsete is egyben, a belépés mégis mindenki számára ingyenes, valamint egyike azon mecseteknek, ahová a nem muszlimok is beléphetnek. A mecsetet körülvevő falat 4 107m magas minaret keretezi, és mintegy 80 kupola díszíti. A mecset bejáratához egy végeláthatatlan udvaron vezet az út, amely mintegy 40.000 hívőt képes befogani. Az udvar végében áll az imaterem, amelyet a világ legnagyobb szőnyege borít és a világ legnagyobb csillárja világít meg. Mivel a hitviláguk szerint túl lengén öltöztünk, vagyis kilátszott az alkarom, ezért kötelező volt a burka viselete. Akik hosszú ruhában érkeznek és nők, azoknak csupán a hajuk eltakarása kötekező, de az az egész komplexumban. Ez még egy plussz élményt is adott egyébként, kipróbálhattuk a helyi viseletet, és meg kell, hogy mondjam egyáltalán nem volt olyan szörnyű, mint vártam és még elképesztő melegem sem volt benne. Azt leszámítva, hogy nagyon kell vigyázni, és csak a kijelölt helyeken lehet haladni, hozzáérni pedig semmihez sem szabad, életem legszebb helyén jártam itt!

Dubajban 2 reptér is található így érdemes érkezés előtt ezt csekkolni. A menetrendszerinti járatok általában a város központjától kb. 30 percre található reptéren szállnak le, azonban a charter járatok, a fapadosok, mint a WizzAir is a várostól 45 perces kocsi útra, tömegközlekedéssel 3 órára fekvő reptéren landolnak. Ezzel mindenképpen előre kalkulálni kell az oda, de főleg a visszaút tervezése során.
A tömegközlekedés Dubajban gyors és olcsó. 2 metróvonallal rendelkezik, ahol pl. a piros vonalnak több, mint 40 megállója van. Minden metróállomás egy futurisztikus épület, azonban egyedisége miatt már messziről kiszúrni. Ami pedig végképp elképesztő: a vonal 90%-a a felszínen, magasvasút formájában fut, így gyönyörű panoráma nyílik a városra utazásunk közben. Számatlan buszjárat is megy városszerte, amik pl. péntekente, mivel a vallásuk miatt csak délután 2-től jár a metró ingyen elvisznek mindenkit. Még egy mini villamos vonal is van a városban a Dubaj Marina szakaszon, csupán pár megállóval, de összeköti a partot a metróval. Egy napijegy kb. 1300Ft, gold napijegy pedig 2600Ft. Igen van minden járművön Gold Class, vagyis egy a többi utastól elválasztott prémium kocsi, ahol több a hely, és kényelmesebbek a székek. A sima kocsik is egyébként sokkal szebbek és kényelmesebbek, mint az itthoniak. Minden járművön pedig szintén vannak rózsaszínnel jelölt szakaszok, ahol a nők és a gyerekek utazhatnak, oda férfinak tilos a belépés, de persze a közös részen utazhatnak nők és férfiak is vegyesen.

Dubaj a világ egyik legbiztonságosabb városa. Katonák és rendőrők vannak szerte a városban, akik a rendre img_20200128_182300.jpgfigyelnek. Majdhogynem zéró a tolerancia elve mindennel és mindenkivel szemben. Az egyetlen szabálysértést a gyorshajtás, és a külföldiek okozta galibák okozzák. Teljes biztonságban érzetem magam az egész út során, nemúgy mint itthon...
A dohányzással szemben is elég szigorúak a szabályok, csak nagyon kis számú helyen engedélyezett, köztéren pedig szigorúan tilos - csak az éttermek és szállodák kihelyezett pontjain szabad. Egyébként a plázákban és a reptéren is vannak fülkék, ahová belépve rágyújthatunk, így nem kell kimenni mindig, mint itthon.
Nagyon fontos, hogy vigyünk magunkkal egy általános átalakítót, mert a nálunk szabványos konnektorokhoz gyártott elektromos kábeleink ott nem fognak működni.
Dubajban télen +3, nyáron +2 óra időeltolódásra kell számítani az itthoni időzónához képest. Ez csak minimálisan zavarja meg az embert.
Az azonban már inkább zavaró, hogy európai SIM-kártyával csak a szállodában működik a wifi, ahol a sok helyről érkezett vendégek kényelme a legfontosabb. Azonban, bár egyébként az egész városban, még a taxikban is van wifi, csak az ott érvényes SIM-kártyával lehet rácsatlakozni. Arra is kell nagyon figyelni, hogy az itthon és az EU-ban érvényes tarifa csomagunk itt nem érvényes. Tehát hívni, de még hívást fogani is pokoli sokba kerül, hogy a mobilnet bekapcsolásáról már ne is beszéljek!
Dubaj bár egy nyüzsgő nagyváros, és bár muszlim ország, de a sokféle népesség miatt elfogadóbbak itt az emberek, mint más arab világokban. Azonban bizonyos öltözködési és viselkedési normákat jobb ha betartunk, mert jó esetben csak figyelmeztetéssel megússzuk, rosszabn esetben pénzbírságot is kaphatunk, vagy akár börtönbeli elzárást, azonnali kiutasítást! Nem kell ugyan nyakig beöltözni, de egy ésszerű illemet kell tartni, főleg a hölgy látogatóknak: térdig érjen a ruha, és lehetőleg nem hagyjuk fedetlenül a vállunk, de semmiképpen sem a dekoltázsunk! A nyilvános szeretet, és szerelem nyilvánítás pedig szintén hanyagolandó! Kézenfogás, vagy nagy ritkán egy villám puszi belefér, de ennél több tilos. Ittasan, kábítószer befolyása alatt megjelenni egyenlő a halálos ítléletünkkel, és nagyon sok kellemetlenséget, de minimum egy pár hetes, hónapos arab börtön túrát eredményezhet...

Nem tudnék olyan idokot, hogy miért ne látogasson el valaki ebbe a lenyűgöző országba! Teljesen új kultúra, életérzés és életvitel várja az ide látogatókat, még ha csak pár napra is! Irány DUBAJ !