Advent Bécsben

Budapest kicsit másképp

15401400_1418555611512056_1302409329_n.jpgLassan közelednek az ünnepek, ami a legszebb időszaka az évnek. Minden tele van égőkkel, fényekkel, díszekkel, illatozó fenyőágakkal és fűszerekkel. Nekem épp ezért ez az egyik kedvenc szakaszom az esztendőben. Természetesen ki szoktunk menni a belvárosba megnézni a vásárokat, és a sétát mindig a Vörösmarty téren zárjuk.

Ennek ellenére az utóbbi 10 évben (pár alkalmat leszámítva) a családommal mindig ellátogattunk a bécsi vásárra is. Ha a pesti tetszett, akkor a bécsiért egyenesen rajongani fogunk, ugyanis itt nem csak pár tér, hanem az egész város ünneplőbe öltözik. Bármerre megyünk vásárokba, finom ételekbe és rengeteg-rengeteg glück wine-ba, azaz forralt borba botlunk.

Bécs Ausztria fővárosaként hosszú-hosszú ideig a Habsburg Birodalom, majd az Osztrák-Magyar Monarchia fővárosa is volt. Történelme messze nyúlik vissza és szorosan összefonódik a mi múltunkkal is. Éppen ezért építészetében sokban hasonlít Budapestre, sőt olyannyira, hogy az Operaházuk a miénk testvére. (Azt az apróságot leszámítva, hogy a hatalmas tömeg ellenére rend van és tisztaság, az épületekre pedig példásan vigyáznak.)15417010_1418555514845399_2109789481_n.jpg

Ausztria nem véletlenül számít "Nyugatnak" ezt egyből érezni lehet, ahogy átkelünk a határon. Különböző buszos kirándulásokat szerveznek nagyon jó áron az utazási irodák. Lehet menni vonattal is ugyanilyen formában és persze autóval egyaránt - azonban figyelnünk kell, hogy az osztrák autópályán a miénknél is szigorúbban nézik a szabályok betartását, legyen az az autópálya díj megfizetése, gyorshajtás, vagy akár szemetelés!!, ráadásul Bécs belvárosába nem lehet engedély nélkül csak úgy behajtani bizonyos részekre, valamint a parkolási rendszer is más, mint nálunk, ugyanis ott csupán 15 percig lehet bárhol büntetlenül parkolni, amit egy erre rendszeresített nyomtatvánnyal tudunk jelezni a szélvédőn, ezen túl persze meg kell vásárolni a parkolójegyet.

Mi a buszos utazást választottuk eddig. Az út ugyanannyi, mint kocsival és röpke pár óra alatt ott is vagyunk. Általában lehetőség van különböző programok közül választani, ahová el lehet látogatni idegenvezetéssel, azután pedig szabadon lehet a várost bejárni, amire a fakultatív programon való részvétel után is rengeteg idő jut. Ami nagyon fontos, hogy rétegesen és olyan melegen öltözzünk amennyire csak tudunk, mert ott picivel hidegebb van mindig, mint itthon és nagyon sok időt töltünk kint a szabadban. (én a program végére nem a sok járkálástól nem érzem a lábujjaim sosem ;) )

15423499_1418555604845390_1987068825_n.jpgA fakultatív programok nagyon jók és megérik a pénzt, mivel szakszerű magyar idegenvezetéssel bejárhatjuk a legnagyobb nevezetességeket. Mi voltunk a Schönnbrunni kastélyban, a Práterben (vidámparkban) lévő Madame Tussadus Panoptikumában, a Hofburgban, a Parlamentben, a Hundertwasser-házaknál és a benne lévő múzeumban. Ezt követően egy rövid sétával bemutatják nekünk a várost és nevezetességeit (persze a sokadik alkalommal érkezőknek nem kell ezen sem részt venni, de az először oda látogatóknak nagyon ajánlom).

Ezek után - vagy helyett - fel lehet fedezni a várost, a különféle vásárokkal és látnivalókkal. Magát a belvárost a Ring veszi körül, ami szabályos kört alkotva, - mint nálunk a kis- és a nagykörút - végigvezet a főbb látványosságokon. Ezen belül általában sétálóutcák vannak, ahol felfedezhetjük az előkelő üzleteket, a templomokat, múzeumokat, kastélyokat: láthatjuk a Stephansdom-ot, a Hofburg kastélykomplexumát, az Albertinát, az Operát, a Parlamentet, a Mária Terézia teret, és a Rathaus-t, vagyis a városházát.15423666_1418555518178732_1008358378_n.jpg

Nem meglepő módon Bécsben minden vagy Sissi, vagy pedig Ferenc József körül forog. Így a főbb nevezetességek és látványosságok környékén könnyű tájékozódni a szobraikat, tereiket követve.

Karácsonyi vásárt a legmeglepőbb helyeken is találunk, de a két legnagyobb a Rathausplatz-on és a Maria Theresien Plazt-on a két hatalmas természettudományi múzeumi épület között található, valamint egy fokkal barátságosabb a Karlsplatz-on és az Am Hof-ban.

Ezekben a forgatagokban rengeteg ember zsúfolódik össze, de nincs okunk panaszra, mert 70%-ban magyarul kérnek elnézést, ha nekünk jönnek. A kézműves termékek gyönyörűek, de megvan az áruk, ahogy itthon is. Viszont!! Végeláthatatlan forralt borok és punsch hegyek állnak utunkba az elképzelhető minden ízben! Kóstoltunk olyat, amiben különféle gyümölcsök úsznak, de van almás-fahéjas, tojáslikőrös, Jack Daniel's-es, tequilás, marcipános, körtés...és még sorolhatnánk, rengeteg féle. Mivel a poharak betétesek elég egyet megvenni az elején, aztán a végén visszaváltani vagy elvinni emlékbe, mert nagyon szépen díszítettek.

15451246_1418555658178718_726195999_n.jpgAz alkohol mennyiségen kívül az ételek is változatosak és finomak, na meg ezt a forralt ital mennyiséget kísérni kell valamivel, vagy nem jutunk haza! A vásárokban kapni különféle - ők lángosnak hívják, de mi tudjuk, hogy nem az :D - lángos tésztába tekert debreczeniert, ami egy vékony kolbász lángos szerű tésztában, de van ebből pizzás változat is, ami inkább a calzonne-ra hasonlít, de az ízük remek. Persze a hagyományos cipóban füstölgő forró leves, vagy a remek osztrák kolbász hot-dogként sok mustárral vagy ketchuppal is isteni.

Aki az édességeket is kedveli vagy szereti jobban annak pedig ez a mennyország, ugyanis számtalan standon csokiba - ét, tej, vagy fehér -, vagy színes cukormázba mártott gyümölcsöket lehet kapni, a létező mindenféle variációban! Mind nagyon finomak és kötelességemnek érzem végigkóstolni a repertoárt az évek alatt! Ezen kívül pedig a perczel, vagyis a perec a hagyományos ínyencsége az osztrákoknak. Ebből is van választék bőven: marcipános, almás, puncsos, de van még pizzás, káposztás is, ami a szívünk vágya!

Összefoglalva Advent Bécsben egy egész napos kulináris és kulturális túra, aminek a végére elfáradunk, átfázunk, becsípünk és telve vagyunk élményekkel és finom ételekkel. Az egyik legjobb módja a tömegben mocorgásnak, ha már nekiindulunk, mert ne feledjük el, hogy tényleg nagyon sokan vannak! Mindezek ellenére megéri legalább 1x kipróbálni, mert az egész város atmoszférája más, mint a miénk, sokkal felszabadultabb, befogadóbb és a hihetetlen tömeg ellenére egy világváros, ami akadály nélkül működik 1.5 hónapon keresztül.

Tartsatok velünk, mert, ami érdemes azt mi megmutatjuk!